We kregen na afloop van 'The big drop-out' een sms'je... 'Moet de mens gered worden? Impact!', luidde het. Een vinnig gesprek tussen een koppel in de auto. Om maar te zegen dat je na de nieuwste voorstelling van Hof van Eede niet vrijblijvend buiten gaat met als schitterend onderpand een tekstuele parel.
Het gezelschap blijft verrassen en zoekt nieuwe wegen op. Zoals Ans Van den Eede na afloop in de foyer van CC Strombeek getuigde: het aantal boeken over wandelen, mediteren, tot rust komen,...is amper bij te houden. Het dreigt het aantal uitgegeven kookboeken flink te overstijgen.
In 'The big drop-out' zoemen ze in op Paul (rol van Greg Timmermans) een gewezen milieu-activist, die wandelen tot kunst verheft en op Agnes (rol van Ans), een schilderes, die toont dat een simpelweg eenvoudige blauwe lijn haar schilderen tot de pure essentie herleidt. Het tweetal leeft in harmonie met de natuur en heeft de buitenwereld afgezworen op zoek naar complete stilstand.
Hun waldeinsamkeit - ze leven in een hut op een berg - wordt in vraag gesteld wanneer zakenman Bas (Vanderschoot), praatgrage dichter Mitch (Van Landeghem) en activiste Anna (Vercammen) hun bubbel binnenkomen. Daar waar onthaasting voor hen eerst een zegen is, lijken 'ouwe gewoontes' vaker en veelvuldiger om de hoek te loeren. Een gsm is een weerbarstig ding, zo blijkt. Niet dichten, met angst voor een compleet writer's block, blijkt ook al geen optie. En ook Anna roert zich. Zij verheft haar stem het luidst. Zij kan het niet langer aanzien dat Paul zich compleet 'out of the world' heeft geplaatst. Een pittig kerndebat ontspint zich.
Wanneer is 'stilstand' schuldig verzuim aan een doldwaze wereld. Wanneer mag je gerust de andere kant opkijken als de wereld in brand staat. Waar ligt en zit mijn individuele verantwoordelijkheid? Wanneer wordt fatalisme een angstig woord dat je best uit je persoonlijk vocabularium schrapt? Het heftige gesprek tussen Paul en Anna mondt uit in een schitterend scènebeeld waarin alles en iedereen (ideeën incluis) wordt weg- en omvergeblazen, tot enkel de mens overblijft, alleen en met zichzelf.
Hof van Eede maakt met 'The big drop-out' andermaal een broze miniatuurtekening van een zoekende mens, een op drift zijnd wezen dat angstvallig op zoek gaat naar houvast. Klinkt zwaar, hoor ik je al denken, maar nooit verzakt de voorstelling tot een zwaar blok op de maag. Daarvoor is het spelplezier te groot, de taal te rijk, de introductie van drie jonge spelers naast intussen twee meer ervaren acteurs te mooi en te ontwapenend en blijft de humor te prikkelend en te fijn. Als ik Ans, Greg, Anna, Bas en Mitch zo bezig hoor en zie, vermoed ik dat het met de mens nog niet zo slecht is gesteld.